Ventspils ir pirmā pašvaldība Latvijā, kur vecās siltumtrases caurules maina pret rūpnieciski izolētām, kas būtiski pagarina siltumtrašu ekspluatācijas laiku, samazina siltuma zudumus un remonta izdevumus. Par to praksē pārliecinājies ekspluatācijas iecirkņa vadītājs Edmunds Mauls, kurš uzņēmumā strādā kopš 1991. gada.
– Tagad karstā ūdens noplūdes siltumtrasē ir praktiski izslēgta. Kad atnācu strādāt uz siltumtrasēm, skaitījās normāli, ja noplūda 10–15 kubiku ūdens stundā! Daudzi ventspilnieki atceras, kad ziemā gar siltumtrasi bija redzama zaļa zāle. Tajā pašā laikā bija grūti atrast noplūdes vietu, bet, lai novērstu avāriju, bija vajadzīgs daudz fizisku pūliņu un laika. Lai ierīkotu veco siltumtrasi, būvēja betona kanālus zemē, kurās ierīkoja caurules, bet no augšpuses kanālus piesedza ar betona plāksnēm. Lai piekļūtu pārsprāgušajai caurulei, vajadzēja celt augšā betona plāksnes, bet pēc remonta – atkal tās atlikt vietā. Gadījās, ka uzreiz nevarēja aizrakties līdz avārijas vietai – raka tur, kur nevajag, atkal raka ciet, lai raktu no jauna citā vietā. Vecā tehnoloģija arī bija pie vainas tam, ka daudzās vietās uz ielas braucamās daļas un ietvēm bija mūžīgās bedres. Zem smagās tehnikas nereti iebruka kanālu betona plāksnes, līdz ar tām arī asfalts.
1993. gadā sāka nomainīt veco siltumtrasi. Jaunās caurules ierīkoja tieši zemē. Pirmo siltumtrases posmu nomainīja Lielajā ielā – aiz ātrās palīdzības stacijas uz toreizējā Pioniera nama pusi. Tagad pilsētas kreisajā krastā nomainīti 25,2 kilometri siltumtrases un palicis nomainīt tikai 0,6 kilometru, bet Pārventā nomainīti 19,9 kilometrs siltumtrases un palicis vēl vecais gabaliņš 1,5 km garumā, kā arī 3,2 km daļa no trases uz balstiem, kuru arī nomainīs pret rūpnieciski izolētām caurulēm un ieraks zemē. Jaunās caurules ir aprīkotas ar avārijas signalizāciju, kas ļauj ātri un nekļūdīgi atrast bojājuma vietu. Pateicoties tam, avārijas novēršanas un remonta izdevumi ir daudz mazāki. Tagad pat avārijas laikā es varu mierīgi naktī gulēt, bet agrāk vajadzēja visu nakti staigāt ar austiņām gar siltumtrasi, lai klusumā sadzirdētu, kur noticis bojājums. Tas bija sarežģīti un dārgi. Bezkanālu cauruļu ierīkošanas tehnoloģija atbrīvojusi pilsētu arī no mūžīgajām bedrēm uz ielām. Siltumtrases jaunajos posmos, kas nomainīti pēdējo 20 gadu laikā, sākot ar 1993. gadu, avāriju vispār vairs nav bijis.
Materiāls tapis sadarbībā ar laikrakstu „Ventas Balss”